9 گام تا آغاز یک روز خوب

خیلی از افراد وقتی صدای زنگ ساعت درون گوش‌شان نواخته می‌شود، از خواب بیدار شده و چندین دقیقه غلت می‌زنند، حتی گاهی می‌نشینند و چشم‌هایشان را می‌مالند و در حال خمیازه کشیدن به سوی دستشویی می‌روند. یک صبحانه‌ی معمولی می‌خورند و از خانه بیرون می‌زنند و همین کارها باعث می‌شود تا روز کسل‌کننده‌ای در محل کار یا مدرسه داشته باشند. این وضعیت تا پایان روز ادامه دارد، زیرا از همان ابتدای صبح مشخص است که روز را چطور سپری خواهند کرد. اگر شما هم دوست دارید روز خود را خوب شروع کنید، اما نمی‌دانید این کار چطور امکان‌پذیر است در ادامه با ما باشید.

  1. شکرگزاری در ابتدای روز خوب

شکرگزاری از بهترین کارهایی است که می‌توانیم در اول صبح انجام دهیم. اگر به خاطر تمام چیزهایی که در زندگی داریم شکرگزار خداوند باشیم، ناخودآگاه به تمام کائنات انرژی مثبت ارسال می‌کنیم و همین انرژی مثبت به سوی خودمان باز می‌گردد. لازم است بدانید، کلماتی که نشان‌دهنده‌ی قدردانی هستند انرژی زیادی دارند.

مارکوس اورلیوس، فیلسوف بزرگ می‌گوید:

وقتی صبح از رختخواب بلند می‌شوید، به این فکر کنید که زنده بودن چه موهبت بزرگی برای نفس کشیدن، فکر کردن، عشق ورزیدن و زندگی کردن است.

 

چگونه بهترین شکرگزاری را داشته باشیم؟

چرا آدم های موفق کارهای بیشتری انجام می دهند؟

هر روز صبح، حداقل 5 دقیقه را به سپاسگزاری از خداوند اختصاص دهید و برای داشته‌هایتان شکرگزار باشید.

بودا: «هر روز صبح، بار دیگر متولد می‌شویم. آن‌چه امروز انجام می‌دهیم چیزی است که اهمیت دارد.»

خیلی از مردم صبح زود برای نماز صبح و عبادت از خواب بیدار می‌شوند. تمرینات مدیتیشن یا حرکات یوگا انجام دهید و روی روزی که در پیش دارید کمی تامل کنید. تنها کافی است ساکت بنشینید و نفس عمیق بکشید.

  1. خواب خوب و کافی

خواب شب تاثیر زیادی در سرحالی و انرژی صبح فردا دارد. کیفیت خواب شب قبل به بهره وری و عملکرد روز بعدمان کمک زیادی می‌کند. خواب به جز خلق و خو، روی عملکرد مغز از جمله تمرکز، شناخت و بهره‌وری نیز تاثیر می‌گذارد.

اکثر مردم بر این باورند که خواب خوب به ما کمک می‌کند خلق و خوی بهتر و انرژی بیشتری داشته باشیم، روی کارمان تمرکز بیشتری کنیم و صبح با سرحالی از رختخواب بلند شویم.

چگونه بهتر بخوابیم؟

برای بهتر خوابیدن راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برنامه‌ی منظمی برای خواب خود داشته باشید.
  • کافئین کمتری در طول روز مصرف کنید و 4 تا 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن چای و قهوه دست بکشید.
  • قبل از خواب سیگار نکشید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید و غذاهای سنگین و پرچرب نخورید.
  • وسایل الکترونیکی مانند گوشی و تبلت را از محل خواب خود دور کنید.
  • نور، صدا و گرمای محیط را کاهش دهید.

  1. برنامه‌ریزی خوب و هدفمند

برنامه ریزی یکی از فاکتورهای مهم موفقیت است. اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، هر روز بهتر از دیروز خواهید بود. می‌توانید صبح زود برنامه‌ریزی کنید، اما اگر شب قبل و با خیال راحت انجام دهید، بهتر خواهد بود.

چگونه برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم؟

هر شب قبل از خواب برنامه‌ فردا را روی کاغذ بیاورید. این کار وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. البته منظور این نیست برای تمام ساعات خود برنامه‌ریزی کنید. بلکه تنها دو تا سه کار مهمی که باید انجام شوند را بنویسید. هرچقدر لیست برنامه‌ریزی‌تان کوتاه‌تر باشد، به آن پای‌بندتر خواهید بود. کارهای بی‌اهمیت را در برنامه‌تان نیاورید، زیرا دیدن لیست طولانی کارها انگیزه‌تان را می‌گیرد.

برای برنامه‌ریزی واقع‌بین باشید. کارهایی که باید قبل از ظهر انجام شوند را در یک ‌بخش و کارهایی که باید پایان روز و قبل از خواب انجام دهید را در ‌بخش دیگری بنویسید. با این کار، هدف‌تان در هر بازه زمانی چندساعته مشخص می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید زمان‌تان را مدیریت کنید.

  1. تفکر مثبت

چقدر خوب است روزتان را با لبخند زدن و فکر کردن به چیزهای مثبت شروع کنید. لبخند زدن باعث می‌شود هورمون‌های دوپامین و اندورفین که دو انتقال‌دهنده عصبی مهمند و باعث ایجاد احساس خوب می‌شوند، آزاد گردند. علاوه بر آن، لبخند زدن باعث افزایش هورمون سروتونین می‌شود و به بهبود خلق و خو کمک می‌کند. 13 درصد کاربران اعلام کردند داشتن تفکر مثبت باعث می‌شود روز خوبی را شروع کنند.

جمله تاکیدی امیل کوئه: «من هر روز بهتر و بهتر می‌شوم» به شما انگیزه خواهد داد.

 

چگونه مثبت‌اندیش باشیم؟

صبح‌تان را با چیزهای خوشحال‌کننده شروع کنید. به سراغ اخبار مربوط به حوادث نروید و هرگز اول صبح روزنامه نخوانید. بلکه روی جملات و مطالبی تمرکز کنید که در سایت‌ها، وبلاگ‌ها یا پادکست‌های انگیزشی شنیده‌اید. حتی می‌توانید جملات انگیزشی را با صدای بلند تکرار کنید. این جمله دالایی لاما فوق‌العاده است:

امروز این شانس را داشتم که زنده باشم. زندگی برایم ارزشمند است و نمی‌خواهم آن را هدر دهم.

یکی از راه‌های موثر برای مثبت اندیشی و داشتن تفکر مثبت این است که به چیزهای زیبا نگاه کنیم؛ گل‌ها، تابلوی نقاشی، چهره پدر و مادر یا همسر و فرزندان‌مان. برای لحظه‌ای به آن‌ها زل بزنید و زیبایی‌شان را تحسین کنید. به صدای باران گوش کنید یا درخشش نور خورشید روی اشیا را نظاره کنید. مطمئن باشید انرژی مثبتی دریافت می‌کنید و ذهن‌تان به سوی افکار مثبت خواهد رفت.

روش دیگر دور کردن افکار منفی از خودتان است. هر روز درمورد اتفاقات و رویدادهای پیرامون‌مان فکر می‌کنیم. محققان می‌گویند هر روز 60 هزار فکر وارد مغزمان می‌شود. اما برخی از افکار خسته‌کننده‌اند. هر فکر منفی‌ای که از مغزتان می‌گذرد را از ذهن‌تان بیرون کنید و نگذارید زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

 

  1. خوردن صبحانه مفید

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است. به دلیل این‌که سوخت و ساز بدن در صبح بهتر انجام می‌شود، بدن بهتر می‌تواند کالری‌ها را تبدیل به انرژی کند.

مصرف غذاهای سنگین در پایان روز باعث افزایش وزن و بالا رفتن کلسترول می‌شود. اکثر مردم بر این باورند که مصرف صبحانه خوب باعث می‌شود انرژی بدن تا پایان روز در سطح متعادلی بماند. پس به جای چک کردن پیج‌های اینستاگرام، به آشپزخانه بروید و یک صبحانه عالی برای خود آماده کنید.

 

 

چه چیزهایی در صبحانه نخوریم؟

صبحانه کامل باید شامل پروتئین، غلات کامل و چربی‌های سالم باشد. با مصرف صبحانه کامل در طول روز احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت، بهتر تمرکز می‌کنید و انرژی بیشتری خواهید داشت. البته انتخاب غذاها با خودتان است.

  1. ورزش صبحگاهی

در طول روز هم می‌توانید ورزش کنید اما نرمش صبحگاهی فواید بیشتری برای بدن دارد. ورزش صبحگاهی باعث شل شدن عضلات بعد از خواب شبانه می‌شود و جریان خون در ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. ورزش همچنین باعث آزاد شدن هورمون اندورفین در مغز نیز می‌شود. اندورفین‌ها به کاهش درد و افزایش تسکین‌دهنده‌های داخلی بدن کمک می‌کنند و با کاهش ترشح هورمون‌های استرس ، باعث می‌شوند روی کارهایی که در طول روز انجام می‌دهیم، تمرکز بیشتری داشته باشیم.

 

ورزش‌هایی مناسب

نیاز نیست به خودتان سخت بگیرید. حتما نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید. حتی 10 تا 15 دقیقه حرکات کششی هم کافی است. پیاده روی، آرام دویدن و قدم زدن زیر نور خورشید باعث افزایش انرژی و احساس نشاط می‌شود. بهتر است از خانه تا محل کار یا مدرسه را پیاده بروید. همچنین می‌توانید از حرکات یوگا برای افزایش سرعت و بالا رفتن قدرت پردازش ذهن استفاده کنید. اگر می‌خواهید تمرینات سنگین‌تری انجام دهید، حتما خودتان را گرم کنید. وگرنه در تمام روز احساس کوفتگی و خستگی خواهید داشت.

  1. تحریک ذهن با موسیقی

موسیقی باعث تحریک ذهن در اول صبح می‌شود. پخش موسیقی شاد با صدای بلند و انجام حرکات ورزشی، باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. یک موسیقی خوب می‌تواند شما را برای شروع یک روز خوب آماده کند. البته مراعات همسایه ها هم بکنید!

 

چه موسیقی‌ای گوش دهیم؟

باید ببینید چه سلیقه‌ای دارید، اما همه می‌دانند موسیقی شاد و پرانرژی تاثیر بیشتری دارد. البته می‌توانید به جای موسیقی از پادکست‌های انگیزشی هم استفاده کنید. همیشه لیستی از موسیقی‌های شاد داشته باشید و صبح‌ها به آن‌ها گوش دهید.

  1. دوش گرفتن معجزه می‌کند

خیلی از افراد، خصوصا کسانی که شاغل‌اند، قبل از خواب دوش می‌گیرند. این عادت بسیار موثری است، اما دلیل نمی‌شود صبح یک دوش چند دقیقه‌ای نگیریم. با این کار، سیستم گردش خون بدن تنظیم شده و احساس نشاط خواهید کرد. اگر زمان و حوصله دوش گرفتن ندارید، حداقل دست و صورت‌تان را بشویید. بعد از شستن صورت کمی آب خنک به روی‌تان بپاشید.

روز خوب

  1. مطالعه کنید

هرچند گفته می‌شود مطالعه و کتاب‌خوانی را شب قبل از خواب انجام دهید، اما مطالعه می‌تواند عادت خوبی برای شروع یک روز پرانرژی باشد. برای مثال، خواندن جملات کوتاه یا چند پاراگراف از یک کتاب یا مطلبی انگیزشی می‌تواند شما را برای رسیدن به اهداف‌تان مصمم‌تر کند.  در برخی مقالات انگیزشی مطالبی منتشر می‌شود که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای پشت سر گذاشتن روز پیش رو مفید و الهام‌بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست